SAP jest kolejnym z wielkich graczy, który dołączył do grona firm wprowadzających Mindfulnes w swojej organizacji. Podobnie jak w przypadku Google i Aetny, cały projekt zaczął się od jednej osoby, której udało się zarazić swoim entuzjazmem innych.
Mindfulness w SAP – początki
Mindfulness w SAP nie zacząłby się, gdyby nie osoba Petera Bostelmanna – inżyniera i menadżera projektów. Bostelmann miał już za sobą doświadczenie w medytacji oraz brał udział w warsztatach “Search Inside Yourself”, organizowanych przez Google w 2012. Wywarły one na nim tak duże wrażenie, że zdecydował, że chciałby wprowadzić podobny program w SAP. Zwrócił się z tym pomysłem do Jenny Dearborn, pełniącej funkcję Chief Learning Officer.
Początkowo podeszła ona do projektu z pewnym sceptycyzmem. Nie widziała w nim jasno zdefiniowanego zysku dla organizacji oraz zwrotu kosztów. Słysząc jednak bardziej niż pozytywną informację zwrotną od pracowników, którzy mieli styczność z warsztatami Mindfulness, zdecydowała, że warto spróbować.
Mindfulness w SAP – program
Program zaczął się od dwóch grup pilotażowych, które wystartowały w czerwcu 2013 roku w Palo Alto. Po entuzjastycznym feedbacku zdecydowano się rozszerzyć ilość uczestników. Wewnętrzne ankiety, przeprowadzone na stu osiemdziesięciu czterech uczestnikach, pokazały wzrost satysfakcji oraz zadowolenia z życia u wszystkich, którzy po skończonym kursie, nadal kontynuowali poznane praktyki.
Założenia początkowo bardzo przypominały model z “Search Inside Yourself”, aby po jakimś czasie znaleźć własną formę. W tym momencie ”Mindfulness@SAP” dostarczany jest w postaci dwóch ośmiogodzinnych warsztatów. Podobnie jak w Google orbitują one wokół tematu inteligencji emocjonalnej. Szczególnie wiele uwagi poświęcono obszarowi samoświadomości. „Jest to szczególnie ważny element, ponieważ znając siebie jesteśmy w stanie wchodzić w interakcje z innymi z większa uważnościa” – mówi Bostelmann. Relacjom oraz budowaniu komunikacji opartej na empatii poświecono osobne moduły. Umiejętność budowania relacji oraz komunikowanie się z innymi jest bardzo często tym, co decyduje o jakości naszego życia.
W programie jak na razie wzięło udział 1600 z 75000 pracowników. Podobnie jak w Google czy Aetnie, jest on dostępny tylko dla ochotników. Aktualnie na ławce rezerwowej czeka około 900 pracowników, a sam Peter Bostelmann (dziś Dyrektor Programów Mindfulness w SAP) został poproszony o wdrożenie podobnego programu u klienta SAPa – Daimlera Chryslera.
Wdrożenie Mindfulness w SAPie było częścią szerszej strategii firmy, związanej z budowaniem organizacji bardziej zaangażowanej oraz działającej w bardziej „zręczny” (agile) sposób. Ankiety poszkoleniowe i zadowolenie pracowników pokazują, że jest to strzał w dziesiątkę.
Warto przeczytać:
Mindfulness at work: The body, mind, bottom-line connection
User Experience, Emotional Intelligence and Mindfulness at SAP
Photo by @thetaxhaven (CC BY 2.0)