Aetna to firma ubezpieczeniowa, działająca od ponad 150 lat i licząca około 50 tysięcy osób. Z oferowanych przez nią zajęć jogi oraz Mindfulness skorzystała, jak dotąd, jedna trzecia pracowników. Deklarują oni redukcję stresu o średnio 28%, poprawę snu o 20 % oraz redukcję bólów psychosomatycznych o 19 %. Aetna jest dziś jednym z modelowych przykładów, jak w nieszablonowy sposób można dbać o zdrowie swoich pracowników.
Mark Bertollini i jego historia
Mindfulness i joga mogłyby nie pojawić się w Aetna, gdyby nie osobista historia aktualnego CEO Marka Bertolliniego. W 2004 roku uległ on poważnemu wypadkowi na nartach. Jego stan był na tyle ciężki, że nie było do końca pewne czy będzie w stanie kiedykolwiek normalnie funkcjonować. Szybka rekonwalescencja, choć zaskoczyła lekarzy, nie była w stanie zmniejszyć chronicznego bólu oraz prawie bezużytecznej lewej ręki. Silne leki oraz dostęp do najlepszych lekarzy również nie zmieniał zbyt wiele.
Szukając alternatywnych strategii zwrócił się w stronę jogi. Wkrótce, do praktyki jogi dołączył praktykę Mindfulness. Ból zmniejszył się, ale nie odszedł całkowicie. Tym co się zmieniło – był jego sposób przeżywania. Bertollini opisuje to w ten sposób:
„Medytacja to nie jest myślenie o niczym. To po prostu zauważanie co się z nami dzieje, akceptowanie tego oraz pozwolenie temu odejść. Bez przywiązania. Może dotyczyć to myśli. Może dotyczyć i bólu.”
Dziś Bertollini w wielu wywiadach opisuje swój wypadek jako punkt graniczny, który stworzył go na nowo. Własne doświadczenia oraz nowa jakość w jego życiu, która pojawiła się dzięki medytacji sprawiła, że zdecydował się zainteresować jogą oraz Mindfulnessem swoją organizację.
Mindfulness w Aetna – początki
Jeśli zarządzasz firmą, która obsługuje 46 milionów klientów oraz zatrudnia tysiące pracowników, zaznajomienie pracowników z Mindfulness nie może polegać po prostu na dostarczeniu serii szkoleń, ale musi być starannie zaplanowanym przedsięwzięciem.
Pierwszym krokiem wdrożonym przez CEO Aetny, było rozpoczynanie spotkań zarządu od krótkiej parominutowej medytacji. Początkowo było trochę przewracania oczami oraz głośnego wzdychania sygnalizującego niekoniecznie największy entuzjazm. Po pewnym czasie idea została jednak przyjęta i powoli zaczęła wędrować w dól.
Drugim krokiem było wyodrębnienie grupy focusowej. Składała się ona z 239 ochotników. Jedna trzecia z nich praktykowała Mindfulness, kolejna grupa ćwiczyła jogę w wersji opracowanej przez American Viniyoga Institute. Trzecia grupa była grupą kontrolną, mającą być punktem odniesienia. Przed rozpoczęciem programu wszyscy zostali dokładnie przebadani. Przeprowadzone zostały też ankiety dotyczące stanu zdrowia pracowników oraz poziomu odczuwanego stresu.
Po trzech miesiącach od rozpoczęcia programu przeprowadzono kolejne badanie. Jego wyniki zaskoczyły zarówno zarząd jak i sztab psychologów oraz lekarzy. Wszyscy uczestniczący w zajęciach z jogi lub Mindfulness, deklarowali znaczną redukcje odczuwanego stresu. Badania medyczne pokazały lepsze wyniki krwi, prawidłowe ciśnienie oraz o wiele mniejszy poziom kortyzolu w stosunku do badanych z grupy kontrolnej. Sukces pilota sprawił, że Bertollini zdecydował się wprowadzić go globalnie.
Mindfulness i „corporate wellness”
Wszystkim pracownikom zostały zaoferowane darmowe lekcje jogi oraz Mindfulness, prowadzone w godzinach pracy. Przystąpienie do zajęć zależało tylko od decyzji pracownika.
Jest to szczególnie ważny punkt, ponieważ w związku z charakterem warsztatów Mindfulness, powinny być one dostępne tylko dla ochotników zainteresowanych programem. Wysyłanie pracowników niezainteresowanych tematem mija się z celem.
Bertollini miał świadomość, że nie wszyscy z jego pracowników będą zainteresowani Mindfulnessem i jogą, dlatego symultanicznie zaczął wdrażać również rozwiązania z obszaru corporate wellness. W biurach regionalnych otworzono siłownie, gabinety lekarskie oraz pomieszczenia do masażu i terapii manualnych. W kafeteriach pojawiło się nowe, zdrowsze pożywienie o większym zróżnicowaniu.
Kolejną zmianą było podniesienie wynagrodzeń o 33 % w grupie najmniej opłacanych pracowników.
Mierzalne efekty
Wprowadzenie tych zmian nie tylko zwiększyło stabilność zatrudnienia, ale miało również wpływ na lepsze wyniki finansowe. W roku 2012 koszty medyczne zmniejszyły się o 7,3 %, co w przypadku tak dużej organizacji jak Aetna prowadziło do 9 milionów dolarów oszczędności, oraz zwiększyła się produktywność o 69 minut na tydzień wśród osób korzystających z treningów jogi oraz Mindfulness.
Bertollini przyznaje, że w wielu sytuacjach związanych z zarządzaniem firmą polega tylko i wyłącznie na danych. Z drugiej strony uważa, że mówienie o programach tego typu i postrzeganie ich wyłącznie z poziomu ROI zupełnie mija się z celem. W programie Aetny w centrum został postawiony człowiek oraz jego zdrowie. To on oraz jego zdrowie, zadowolenie oraz codzienność była na pierwszym planie.
Mniejsze koszty oraz zwiększona efektywność były swego rodzaju wisienką na torcie. Wisienką miłą, ale nie będącą głównym motorem wdrożenia programu. Bertollini, mając świeżo w pamięci swoje własne przeżycia, wiedział, że wdrożenie Mindfulness w firmie to nie jest tylko danie pracownikom kolejnego zestawu zgrabnych technik i formułek. Nie traktował tego, jako kolejnego sposobu na maksymalizację zysków oraz polepszenie wyników wśród akcjonariuszy. Zmiana, która zaszła w Aetnie była również powiązana z wieloma przemianami na poziomie procesów i infrastruktury, co dodatkowo ciągnęło w górę efektywność całego programu. Myślę, że przed startem programu Mindfulness w organizacji, warto bardzo dokładnie zaznajomić się z przykładem Aetny i zobaczyć co można z niego zaadaptować.
Warto przeczytać:
Forget ROI: Aetna CEO’s Perspective on Wellness & Functionality
How Aetna CEO brings health and healing to workplace
Aetna CEO on decision to raise minimum pay rates
Photo by @Wonderlane (CC BY 2.0)