Mindfulness w pracy jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo nowym. Jest tak zarówno na poziomie świadomości organizacji oraz samych pracowników, ale również na poziomie wydawniczym. W związku z tym przygotowaliśmy dla Was małe zestawienie paru internetowych artykułów dotyczących Mindfulnessu w biznesie, które ukazały się w Internecie w ciągu ostatniego miesiąca. Poniższa lista jest selektywna i w żaden sposób nie aspiruje do bycia wyczerpującą. Wybraliśmy po prostu to, co wydaje się nam interesujące lub może być zaproszeniem do dalszego poznawania, jak może wyglądać Mindfulness w miejscu pracy.
Salesforce – blog firmowy
Jest to producent jednego z najbardziej znanych na rynku CRMów. Mindfulness pojawił się w organizacji za sprawą osoby Marca Benioffa, jednego z jego prezesów i założycieli. Benioff jest od dawna jednym z bardziej znanych promotorów nauczania uważności w warunkach pracy. Cała ostatnia wielka konferencja Salesforce pod nazwą Dreamforce miała w sobie osobny panel Mindfulness, gdzie występowali tak znani nauczyciele Mindfulness, jak Chang Meng Tan, Jack Kornfield, czy Tara Brach.
Tymczasem na oficjalnym blogu Salesforce można znaleźć takie artykuły jak:
What Can Mindfulness Teach You About Being More Present—and a Better Manager?
Krótki artykuł mówiący dlaczego bycie bardziej “Tu i i Teraz” może pomóc Ci być lepszym liderem.
3 Ways to Be Mindful in One-on-One Meetings
Spotkania indywidualne z pracownikiem to moment, gdzie nie tylko dyskutuje się o wynikach, ale jest to też wspaniały moment, żeby poznać i zbliżyć się lepiej do drugiej osoby. Czasami ten moment, gdy jesteśmy najbliżej drugiej osoby, wiąże się nie z pokazaniem jak bardzo jesteśmy silni, ale jak bardzo potrafimy być ludzcy.
Greater Good Science Center
Jest to centrum badawcze, działające przy Uniwersytecie w Berkeley w Kalifornii. Jest ono bardzo prężne na poziomie naukowym sponsorując wiele badań z obszaru Mindfulness, Self Compassion, oraz psychologii pozytywnej. Równie aktywne jest także na poziomie publikacji, dostarczając wiele, wartych przeczytania publikacji z obszaru uważności.
Can Mindful Employees Make Happier Customers?
Bardzo interesujący artykuł autorstwa Kiry M. Newmann, przedstawiający jak praktykowanie Mindfulness przekłada się na lepsze samopoczucie pracowników oraz jak wpływa na zadowolenie klientów. Przytoczony jest tam przykład 43 pracowników call center, którzy zaczęli medytować. Program zakładał 10 minut medytacji przed pracą oraz 5 minut zaraz po lunchu. Osoby objęte programem zanotowały redukcję stresu, lepsze samopoczucie, mniej lęków oraz zmęczenia. Pozostali pracownicy pracujący z osobami objętymi programem zostali również poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej współpracy. Ankieta pokazała zwiększony wzrost satysfakcji u klientów wewnętrznych mających interakcje z medytującymi.
Why We Need Mindfulness at Work?
Ciekawy wywiad z Jasonem Marsh, dyrektorem Greater Good Science, dotyczący korzyści z “uważności” w miejscu pracy. Znawcy tematu najpewniej nie znajdą tu wiele nowych informacji, ale jeśli nie wiesz nic o tym czym jest “uważność” i jakie firmy uczą swoich pracowników Mindfulness, możesz zajrzeć do tego artykułu.
Harvard Business Review
Proof That Positive Work Cultures Are More Productive
Artykuł o tym tytule pojawił się w grudniu w Harvard Business Review. Jednym z autorów tego artykułu jest Emma Sappala (PhD), pełniąca funkcję Science Director of Stanford University’s Center for Compassion and Altruism Research and Education. Choć autorka w swoim dorobku naukowym poświęciła dosyć dużo czasu obszarowi Mindfulness, słowo to nie pojawia się w całym artykule ani razu. W pierwszej części autorka przytacza badania dotyczące kosztów stresu w miejscu pracy. W drugiej proponuje alternatywę, jak można budować kulturę organizacyjną, która nie będzie oparta na strachu i niepewności, ale będzie promowała takie wartości jak komunikacja, empatia, otwartość, jednocześnie zyskując na efektywności. Wszystkie te właściwości stanowią ważny komponent inteligencji emocjonalnej oraz praktyki uważności, dlatego jeśli temat Mindfulness w miejscu pracy jest dla ciebie interesujący, polecamy ten artykuł.
To byłoby na tyle. Jeśli dostaniemy od Was informację, że podobają Wam się takie zestawienia artykułów, zadbamy o to, aby podobne materiały pojawiały się dużo częściej. 🙂