Dziś mamy dla Ciebie zestawienie paru artykułów z firmowych blogów różnych organizacji dotyczących uważności w miejscu pracy.
Mindfulness w pracy nie jest tematem nowym na świecie, nie jest też nowym tematem w Polsce. Może zabrzmi to odrobinę dziwnie, ale uważność w biznesie wymaga bardzo dużej uważności w obchodzeniu się z nią.
Łatwo jest ją spłycić i zacząć przedstawiać jako technikę służącą poprawie kreatywności, redukującą stres lub zmniejszającą poziom absencji. Nawet jeśli tak jest, przedstawianie uważności tylko w tym kontekście jest daleko posuniętym redukcjonizmem tworzącym z niej kolejną miękką umiejętność do szlifowania. Uważność praktykowana przez tysiące lat, nigdy nie była sposobem na lepszą jakość pracy czy koncentrację. Jeśli w ogóle można mówić o jakimś celu, to raczej chodziło o zmianę sposobu funkcjonowania, przeżywania rzeczywistości i samego siebie. Traktowanie uważności (Mindfulness) jako sposób poprawy koncentracji i kreatywności to trochę tak, jakby mieć statek kosmiczny i móc polecieć w najdalsze gwiazdy, a zamiast tego latać na linii Warszawa – Ciechocinek. Można to zrobić i w teorii nie ma w tym nic złego, ale czemu by nie pójść dalej i stosować ten statek do tego do czego został stworzony.
Innym niebezpieczeństwem w kontekście uważności w biznesie może być pomieszanie wynikające z języka oraz z doboru metod lub sposobu przekazu, który może nie pasować do grupy, z którą będzie się pracować.
Pamiętam pewne spotkanie w firmie farmaceutycznej, gdzie osoba z którą rozmawiałem powiedziała “fajny ten mindfulness, ale trochę obawiam się, że ludzie nie kupią tej praktyki z drzewami”. Bardzo mnie to zdziwiło i zapytałem: “nie wiem czy do końca rozumiem, o co chodzi z tymi drzewami?” „No bo wie Pan – jedna z naszych grup projektowych miała kiedyś wyjazd integracyjny, gdzie zaprosiliśmy nauczycielkę Mindfulness. Wszystko było fajnie, wszystko było super, dopóki nie zaprosiła nas do wyjścia na zewnątrz i do przytulania się do drzew. Później było grupie jakoś ciężko dalej uczestniczyć w tym warsztacie, a temat stał się dyżurnym tematem żartów w tej grupie i tak jest do dzisiaj. Sprawiło to, że duża część zespołu jest nastawiona bardzo sceptycznie do uważności w firmie”. Pokiwałem głową i przeszliśmy do kolejnej części rozmowy. Nie wiem jaki był zamysł prowadzącej. Nie wiem co było dalej i nie zamierzam tego oceniać nie mając detali, ale być może przy pierwszym kontakcie z uważnością w świecie biznesowym pomysł przytulania drzew nie jest najlepszą ideą.
Tak naprawdę obydwa opisane obszary nadają się na dwa lub więcej osobnych artykułów i opracowań traktujących o tzw. McMindfulnessie oraz tym jak dobrze wdrażać uważność w miejscu pracy. Na to na pewno przyjdzie czas na przestrzeni tego bloga lub w ramach innych miejsc, gdzie piszemy. Dziś tymczasem mamy dla Ciebie subiektywne zestawienie artykułów o uważności z blogów firmowych dużych organizacji, które uczą swoich pracowników Mindfulness. Niektóre z tych artykułów mają więcej głębi, inne mniej. Niektóre piszą o buddyjskich korzeniach Mindfulness, inne się od tego odżegnują. W jednych tendencja do „Macdonaldyzacji uważności” jest większa, w innych nie występuje. Tutejsza selekcja nie aspiruje do pokazania najlepszych praktyk, ale raczej przedstawia kolaż postów firm, które zdają się doceniać jak ważna jest uważność i/lub na pewno nie boją się o tym pisać.
Mindfulness w firmie – przegląd wpisów
Dropbox
W miarę wyważony artykuł prezentujący siedem wskazówek, jak można zaprosić uważność do swojego życia zawodowego i pracy. Zacznij dzień o przerwy, zauważ jak reaguje Twoje ciało na codzienne wydarzenia, praktykuj nieoceniającą obserwację innych i siebie, zachęć kolegów do praktyki, zaakceptuj przeszłość i praktykuj radykalną akceptację, wizualizuj sukces – tak brzmią tytuły sekcji.
SAP
Kolejna z wielkich firm ucząca swoich pracowników Mindfulness i robiąca to rzeczywiście na bardzo dużą skalę. Jeśli masz ochotę poczytać więcej o ich programie rzuć okiem na artykuł z ich firmowego bloga. Jak na razie SAP zdążył przeszkolić już ponad siedem tysięcy ze swoich pracowników. O Mindfulnessie w SAPie pisaliśmy już w jednym z naszych wcześniejszych artykułów na blogu.
Deloitte
Jedna z największych i najbardziej rozpoznawalnych firm konsultingowych na świecie. Autorka artykułu pisze o wdrażaniu uważności w miejscu pracy opierając się na jednym z badań przeprowadzonych przez naukowców z Grenoble Ecole de Management Universite, ESCEM in France i Uniwersytetu w Helsinkach. Artykuł punktuje korzyści oraz wskazuje rekomendacje dla programów dotyczących wdrażania Mindfulness w otoczeniu firmowym.
Salesforce
Salesforce bardzo dużo miejsca na swoim blogu poświęca uważności. Nie ma w tym nic dziwnego, Marc Benioff, CEO jest długoletnim praktykiem medytacji. To dzięki niemu powstały takie inicjatywy jak dzień uważności i współczucia w Salesforce, gdzie co rocznie pracownicy mogą poznawać i praktykować uważność i współczucie. Z ciekawostek, niektóre z medytacji prowadzą mnisi z Plum Village, czyli z ośrodka (sieci ośrodków) założonych przez znanego nauczyciela uważności Thich That Thana.
Virgin
Choć w ramach brytyjskiego Virgin uczy się pracowników uważności, artykuł raczej traktuje czym jest uważność i jak wdrażać ją w miejscu pracy. Autor podaje przykłady różnych firm wdrażajacych Mindfulness w miejscu pracy oraz opisuje korzyści dla pracowników i organizacji.
Trello
Narzędzia Trello nie trzeba przedstawiać nikomu kto zajmuje się zarządzaniem projektami. Artykuł nie jest specjalnie odkrywczy i chyba najbardziej z wszystkich tu przedstawionych wygląda jak chęć podpięcia się pod rozpędzony “Mindfulness-pociąg”. Oprócz listy aplikacji do praktyki Mindfulness nie znajdziesz tu nic nowego, ale niewątpliwym plusem jest to, że Trello na swoich stronach pisze o uważności. Czy uczą tam pracowników uważności – nie wiem.
Schneider Electric
Artykuł o tyle interesujący, że napisany przez praktyka uważności. Dość mocno widać w nim postawienie na uważność jako środek poprawy jakości i efektywności pracy.
Będziemy starali się co pewien czas publikować podobne zestawienia oraz kolejne artykuły dotyczące uważności w pracy, tego jak można ją wdrażać i stosować nie robiąc z niej kolejnej “miękkiej umiejętności” do nauczenia. A tymczasem, jeśli temat Cię interesuje, możesz rzucić okiem na nasze wcześniejsze artykuły z tego obszaru.