Mindfulness w biznesie – Google

Google nie jest pierwszą organizacją z listy Fortune 500, która zdecydowała się uczyć swoich pracowników technik Mindfulness, ale na pewno jest jedną z większych firm, która zaczęły to robić na szeroką skalę. Ich flagowy kurs nazwany “Search Inside Yourself”  jest jednym z najbardziej obleganych wewnętrznych szkoleń w Google.

Mindfulness w Google – początki

Mindfulness w Google pojawił się dzięki Chadowi-Meng Tan, jednemu z pierwszych inżynierów Google, gdy Google było jeszcze na długiej drodze do stania się gigantem jakim jest teraz.

Początkowo miał być to program Mindfulness, bardzo zbliżony do curriculum, które pojawia się w ośmiotygodniowych kursach MBSR . Okazało się jednak, że program w takiej formie nie znalazł zbyt dużego poklasku. Chad-Meng Tan tłumaczy to w następujący sposób: “Redukcja stresu to nie jest tutaj jakoś specjalnie chwytny temat. Nasz proces rekrutacji jest stworzony w ten sposób, żeby przyciągać idealistów oraz osoby nastawione na robienie niewiarygodnych rzeczy jak np. treking w Patagonii lub pomoc dzieciom na terenach objętych wojną. Dla wielu takich ludzi, stres jest swego rodzaju medalem, z  którym można się obnosić. Dlatego wielu  z nich nie było zainteresowanych redukcją stresu, a szczególnie nie byli zainteresowani ci, którzy potrzebowali takiego szkolenia najbardziej (Shambala Sun, 2009: 34)”.

Dla Chada rozwiązanie przyszło wraz z lekturą “Inteligencji emocjonalnej” Daniela Golemana. To ona miała być leitmotivem całego programu. Chcą ją pracownicy, chcą jej pracodawcy, a jedyny sposób, by ją naprawdę rozwinąć prowadzi przez medytacje pisze Chad. Wtóruje mu Goleman: “Chad w pewien sposób dokonał reinżynieringu inteligencji emocjonalnej (reverse engineering). Rozebrał ją na czynniki pierwsze i złożył ponownie z bardzo mocnym przesłaniem. Dostrzegł, że poznanie siebie leży w centrum inteligencji emocjonalnej i że najlepszą drogą do jej rozwoju jest Mindfulness.”

Mindfulness w Google – program

Program „Search Inside Yourself” opiera się na trzech filarach.

Trening uwagi (Attention Training)

Umiejętność skupienia uwagi jest podstawą konieczną do uczenia się oraz pracowania z emocjami. Osiąga się to między innymi przez praktykę uważności. Jest to trochę tak, jakbyśmy potrząsali szklanką wody z osadem w środku. Tak długo jak nią ruszamy – osad jest wszędzie. Gdy odstawimy szklankę na bok – możemy zobaczyć, że osad opadł i ile go jest tam naprawdę. Tak samo, gdy nasz umysł jest bardziej klarowny i uspokojony, jesteśmy w stanie więcej widzieć i czuć.

Samo świadomość i samo-kontrola (Self-Knowledge and Self-Mastery)

Zwiększona uważność otwiera drogę do zauważenia jak działamy, jakie są nasze wzorce zachowań oraz sposoby reagowania. Dzięki byciu bardziej uważnym jesteśmy w stanie mieć lepszy kontakt  z innymi oraz przede wszystkim z samym sobą. Dzięki temu jesteśmy w stanie zauważać nasze myśli, emocje, zamiast być przez nie po prostu złowionym.

Tworzenie użytecznych nawyków mentalnych (Creating useful mental habits)

Nasz mózg działa jak mięsień. Zrób dzisiaj jedną rzecz, powtórz następnego dnia, potem kolejnego i tak dalej. Czy tego chcesz czy nie, każdego dnia działamy na autopilocie, bazując na starych nawykach i przyzwyczajeniach. Każdego dnia tworzymy też nowe, nie zawsze pozytywne, czy to dla nas czy dla innych. Warsztaty “Search Inside Yourself” dostarczają wiedzy i metod, jak budować nawyki, które mogą pomóc być bardziej przytomnym, empatycznym i może niejako przy okazji – efektywnym. 

Przez Mindfulness do światowego pokoju

Pomysł Chada Meng Tana od samego początku zakładał, że chodzi o coś dużo większego, niż tylko stworzenie kursu do poprawy inteligencji emocjonalnej. Chadowi chodziło i chodzi tak naprawdę o jedną rzecz. “Chciałbym aby ludzie czuli więcej spokoju, szczęścia i mieli dla siebie więcej współczucia. Chciałbym, aby każdy na ziemi miał dostęp do tych możliwości jakie daje medytacja”.

Nie jest to tylko abstrakcyjny pomysł. Meng miał wielokrotnie szansę pokazywać, że nie są to czcze idee, promując idee takie jakBillion Actsczy występując wspólnie z takimi znanym postaciami jak Mattieu Ricard, Jon Kabat Zinn, Daniel Goleman oraz z wieloma innymi znanymi nauczycielami Mindfulness, neuropsychologami oraz naukowcami różnej maści. Spotkania te przedstawiały korzyści jakie daje praktyka Mindfulness dla społeczeństwa, organizacji i przede wszystkim dla każdej pojedynczej osoby.  

Jeżeli chcecie zobaczyć Chada i dowiedzieć się trochę więcej o jego idei oraz o tym, dlaczego współodczuwanie powinno być jednym z głównych komponentów każdej organizacji, zobaczcie TED TALK z jego udziałem (film posiada polskie napisy).

Chade-Meng Tan: Everyday compassion at Google

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Jakub Babij
Trener, psychoterapeuta, nauczyciel Mindfulness. Pracuje ze swoimi klientami indywidualnie oraz grupowo. Oprócz programów i warsztatów Mindfulness prowadzi ośrodek psychoterapii i fundację. Fan jogi oraz morsowania.
Rekomendowane wpisy

Dodaj komentarz

Wpisz wyszukiwaną frazę