Mindfulness i inteligencja emocjonalna

Inteligencja (IQ) w standardowym rozumieniu tego słowa zaczyna być coraz bardziej przereklamowana. Przynajmniej tak zdają się potwierdzać wyniki badań (1 + 2). Wysoki iloraz inteligencji może pomóc nam znaleźć dobrą pracę. Aby być w niej efektywnym w sposób dobry dla innych i nas samych potrzebujemy czegoś więcej. Potrzebujemy inteligencji emocjonalnej.

W coraz bardziej rozproszonym i połączonym wirtualnie świecie, coraz częściej o sukcesie w pracy nie decyduje ilość książkowej wiedzy lub znajomość kolejnych intelektualnych konstruktów. Tym co naprawdę ma znaczenia jest to jak wchodzimy w relacje z innymi, jak potrafimy dbać o siebie, jak zmniejszamy swój stres oraz to jak i kiedy potrafimy się zatrzymać w naszym pędzie.

Twórca koncepcji inteligencji emocjonalnej Daniel Goleman, gdy pisze o inteligencji emocjonalnej bardzo często łaczy ją z obszarem Mindfulness. Duża część jego najnowszej książki „Focus. Sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości” eksploruje w jaki sposób zazębiają się te dwa obszary. Już na poziomie definicji brzmią one bardzo podobnie.

Samoświadomość, czyli neutralny stan umysłu w chwilach uniesienia emocjonalnego, który pozwala na spokojne przemyślenie całej sytuacji. Daniel Goleman. Inteligencja emocjonalna.

Mindfulness to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę . Jon Kabat-Zinn. Życie. Piękna katastrofa.

Czym jest EQ?

Zanim przyjrzymy się co wspólnego może mieć Mindfulness z EQ, przypatrzmy się jej bliżej. Inteligencja emocjonalna prezentowana przez Golemana i jej badaczy wygląda tak:

Inteligencja emocjonalna i Mindfulness

Wszystkie z przedstawionych tu elementów tworzą fundament inteligencji emocjonalnej, decydują również o zdolnościach przywódczych, odporności psychicznej oraz definiują sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z innymi w pracy jak i poza nią.

Jeśli nie mamy kontaktu ze swoimi emocjami, jeśli nie jesteśmy w stanie ich odczuwać, może to być taka kula u nogi, którą będziemy nieść ze sobą. Nie ma znaczenia gdzie chcemy się wybrać. Nie pomoże nam tu żadna zmiana pracy, szefa czy otoczenia. Brak kontaktu z emocjami w praktyce może wyglądać np. tak:

Dostajesz negatywną informację zwrotną od swojego szefa. Parę godzin później nie wytrzymujesz i w emocjonalnej rozmowie mówisz swojemu podwładnemu, partnerowi, sklepikarzowi jaki jest kiepski.

Kolejne zebranie Twojego zespołu, gdzie jedyne co słyszysz to wymówki, dlaczego niektórych rzeczy nie da się zrobić. W pewnym momencie nie wytrzymujesz. Podnosisz swój głos oraz z nieukrywaną niecierpliwością dajesz im znać, co o nich wszystkich mylisz.

Przykłady proste i trywialne. Być może nawet odrobinę naiwne, ale jeśli przynajmniej raz zdarzyło Ci się odreagować na bogu ducha winnej osobie, bardzo dobrze wiesz o co chodzi.

Tym co może całkowicie zmienić sposób reakcji jest samoświadomość. To dzięki niej jesteśmy w stanie przejść od reakcji do odpowiedzi. Reakcja jest nawykowa. Odpowiedź zakłada możliwość wyboru. Bez możliwości wyboru jesteśmy trochę jak wąż w bambusowej rurce, który nie ma innej opcji przed sobą jak tylko pełzać do przodu.

W jaki sposób Mindfulness wiąże się EQ?

Według nauczycieli Mindfulness z Search Inside Yourself Institute założonego przez Google, Mindfulness jest filarem inteligencji emocjonalnej.

Nie da się jej nauczyć z książek. Tak samo nie da się jej poprawić przez udział w jedno/ dwu dniowym szkoleniu. Samo skończenie certyfikowanego szkolenia, posłuchanie guru motywacyjnego, uzyskanie materiałów szkoleniowych lub kupienie książki Daniela Golemana nie daje dodatkowych dwudziestu punktów w teście na EQ. Inteligencję emocjonalną trzeba ćwiczyć, tak samo jak ćwiczy się każdy mięsień lub uczy nowej umiejętności.  Do rozwijania jej potrzeba jednej podstawowej rzeczy –  praktyki. Słowo praktyka nie jest dziś najbardziej popularnym słowem. Praktyka zakłada, że musimy robić coś przez jakiś czas i przede wszystkim być wytrwałym. Nie jesteśmy w stanie zmienić naszych ustawień fabrycznych za pomocą jednego kliknięcia, nie ma tu specjalnych dróg na skróty, ani super aplikacji na telefon, która załatwi za nas wszystko.

Goleman pytany o to jak rozwijać tą samoświadomość odpowiada wprost:

Samoświadomość to umiejętność obserwowania naszego wewnętrznego świata przeżyć, myśli i uczuć. Mindfulness jest jedną z metod, która może pomóc w rozwijaniu umiejętności do patrzenia na myśli z dystansu, a nie bycia przez nie złowionym.

Czasami pierwszym krokiem do tego jest zauważenie co dzieje się z naszym oddechem. Oddech jest swego rodzaju kotwicą, która może trzymać nas w „tu i teraz”, zamiast w świecie naszych obaw, koncepcji czy sądów.  Dlatego podczas każdego kursu Mindfulness, czy to otwartego czy organizowanego w firmie, dużo czasu poświęca się świadomości oddechu. Jeśli będziemy w stanie poczuć nasz oddech, to jak porusza naszym ciałem oraz jak jego tempo wpływa na naszą codzienność, będziemy o krok bliżej do poznania naszych emocji i wpływu jakie na nas mają.

Jednym z najbardziej znanych programów, gdzie obszary takie jak inteligencja emocjonalna i Mindfulness przenikają się, jest „Search Inside Yourself” stworzony przez Chada Meng Tana, inżyniera z Google. Warsztat ten był początkowo programem wewnętrznym dla pracowników Google. Będziesz mogła/mógł o nim przeczytać w naszym kolejnym poście.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Rekomendowane wpisy

Dodaj komentarz

Wpisz wyszukiwaną frazę

Podobał Ci się artykuł?
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawią z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2135) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE L 119/1) w celu obsługi mojego zgłoszenia na kurs/ warsztat/ program oferowany przez Mindfulness Inside Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zakończenia rejestracji oraz wykonania Usługi.

Przyjmuję do wiadomości, że Administratorem danych osobowych jest Mindfulness Inside Sylwia Starczewska wpisana do rejestru przedsiębiorców pod numerem NIP: 8861723247 , REGON: 147182808 , adres poczty elektronicznej: info@mindfulnessinside.com

Oświadczam, że zapoznałem/am się z Polityką prywatności serwisu mindfulnessinside.pl

Polityka prywatności
Aplikacje Mindfulness