Mindfulness w chirurgii

Pisaliśmy już wielokrotnie na temat praktyki i nauki Mindfulness w miejscu pracy oraz o organizacjach, które zaczęły wprowadzać u siebie programy oparte na Mindfulness (Google/ Aetna/ SAP). Dziś kolej na zupełnie inny obszar. Tym razem będzie o personelu medycznym w Ohio State University Wexner Medical Center.

Bycie chirurgiem jest jednym z bardziej stresujących zawodów, szczególnie jeśli jesteś zatrudniony na wydziale chirurgii intensywnej opieki medycznej.  Taka właśnie grupa stała się obiektem badań prowadzonych przy Ohio State University Wexner Medical Center. Badanie miało na celu zbadanie w jaki sposób ośmiotygodniowy program Mindfulness będzie wpływał na poziom ich stresu.

Osoby poddane badaniu zostały losowo przyporządkowane do grupy kontrolnej (w której nie prowadzono programu) lub do drugiej grupy objętej programem Mindfulness.

Ośmiotygodniowy program nie był typowym programem MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), lecz autorskim programem stworzonym specjalnie na potrzeby projektu. Program obejmował między innymi poznanie i praktykę Mindfulness, jogę oraz delikatne rozciąganie.

Psychologiczne i biologiczne oznaki stresu zostały zmierzone tydzień przed oraz tydzień po programie, aby sprawdzić, w jaki sposób grupa kontrolna różniła się od grupy objętej badaniem. Zbadano poziom alfa-amylazy w ślinie, będącej jednym ze znaczników aktywności układu sympatycznego, odpowiadającego między innymi za reakcję “uciekaj – walcz”.  Grupa kontrolna nie wykazała żadnych różnic w wynikach badań przeprowadzonych przed rozpoczęciem programu, jak i po jego zakończeniu.

Zupełnie inne wyniki pokazały się u badanych objętych programem Mindfulness. Osoby badane miały o 40 procent mniejszy poziom alfa-amylazy w stosunku do grupy kontrolnej. Poziom stresu odczuwanego przez ankietowanych nie zmienił się. Tym co zmieniło się, była jego percepcja oraz sposób reagowania.

Reakcja na stres jest tu elementem kluczowym, ponieważ nigdy tak naprawdę nie jesteśmy w stanie wyeliminować całkowicie stresu z naszego życia. Jest on potrzebny nam do pewnego poziomu, ale w pewnym momencie, gdy jest go więcej i więcej zaczynamy wędrować powoli w dół tak zwanego leja wyczerpania (opisaliśmy go tutaj). Mindfulness może być tu jednym ze sposobów na zatrzymanie się w naszym codziennym pędzie i zobaczenie jak wygląda nasza relacja ze stresem. 

Wkrótce kolejne artykuły przedstawiające wybrane badania dotyczące Mindfulness lub wdrożeń programów opartych o Mindfulness w miejscu pracy. Jeżeli masz ochotę dowiedzieć się o nich, gdy tylko się pojawią – zapraszamy Cię do zapisania się do naszego newslettera.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Jakub Babij
Trener, psychoterapeuta, nauczyciel Mindfulness. Pracuje ze swoimi klientami indywidualnie oraz grupowo. Oprócz programów i warsztatów Mindfulness prowadzi ośrodek psychoterapii i fundację. Fan jogi oraz morsowania.

Dodaj komentarz

Wpisz wyszukiwaną frazę